arrow_drop_up arrow_drop_down
BeYOe Preventiecoach mentaal welzijn

Hoe vertel je je baas dat je een burn-out krijgt? 

Drukke periodes zijn bij elke job onvermijdelijk. Hoewel stress op korte termijn beheersbaar kan zijn, kan het leiden tot vermoeidheid en burn-out als je geen maatregelen neemt om de druk onder controle te houden. 


Burn-out slaat op het verzamelen van verschillende fysieke, emotionele en mentale reacties die optreden als reactie op langdurige stress en overbelasting. 

Tekenen van burn-out zijn onder meer: 


Lichamelijke symptomen zoals uitputting, hoofdpijn en spierpijn 

Vaak ziek worden 

Een negatieve houding ten opzichte van werk of je carrière 

Je hebt het gevoel dat alles overweldigend is, of dat je inspanningen zinloos zijn. 

Je eigen behoeften verwaarlozen, alsof je men over je heen loopt 

Zich terugtrekken uit nieuwe verantwoordelijkheden, uitdagingen en mensen 

Uitstelgedrag, voornamelijk vermijden van werk of het duurt langer omdat je je niet kunt concentreren 

Opvliegend, vooral met collega's 

Moeite om vast te houden aan regelmatige zelfzorg (d.w.z. sporten, goed eten, enz.) 

Verlies van motivatie en optimisme 



Hoewel er niets mis is met zorgen voor je carrière, ontstaan er problemen wanneer werk je gevoelens en gedrag beheerst. Als je de burn-outwereld binnenglipt, kan het maanden, weken of zelfs jaren duren voordat je eruit komt. Daarom is het essentieel om proactieve stappen te ondernemen om het probleem op te lossen, te beginnen door met je baas te praten over je werkdruk. 

Hier zijn een paar tips om uw manager te vertellen wanneer je te veel op je bord heeft: 



1. Schakel workaholic-gedrag uit 

Rapporteren aan iemand die verwacht dat je de lunch overslaat en e-mails te allen tijde beantwoordt, kan een uitdaging zijn. De extra druk zorgt ervoor dat je niet alleen overweegt om met je huidige baan te stoppen, maar je neemt het ook mee naar huis volgen, waardoor je gespannen blijft lang nadat je het kantoor hebt verlaten. 

Let erop dat u het gedrag niet versterkt en de negatieve werkcultuur ondersteunt. Geef geen complimenten als een resultaat te wijten is aan overbelasting. Als je weet dat je baas de hele nacht is opgebleven om een presentatie te maken, kan het contraproductief zijn om hun opoffering te complimenteren. 



2. Stel passende grenzen voor 

Laat je baas weten wanneer ze je buiten kantooruren wel (en niet) kunnen bereiken (bijvoorbeeld: "Ik ben thuis aangemeld tot 19.00 uur, maar daarna ben ik niet meer beschikbaar"). Door uw beschikbaarheid op de juiste manier te beperken, blijf je de behoeften van je manager ondersteunen en behoud je  tegelijkertijd een gezonde balans tussen werk en privé. 



3. Zoek Win-Wins 

Als je bang bent dat je baas je grenzen niet zal respecteren, herpositioneer je grenzen als een kans om een oplossing te vinden die zowel aan jouw tijd als aan de behoeften van het bedrijf voldoet. Zoek naar manieren om een compromis te sluiten. 

Als je baas je bijvoorbeeld vraagt om in het weekend te werken, laat hem of haar dan weten dat je al eerder verplichtingen hebt voor die dagen en stel voor om wat tijd vrij te maken om op maandagochtend het werk te herzien. Dat zal hem/haar helpen zich op het gemak te voelen en laat zien dat je een teamspeler bent - zonder je welzijn op te offeren. 



4. Zeg consequent nee 

Als toegewijde medewerker doe je extra moeite om een teamspeler te zijn. Maar als je niet voorzichtig bent, is het nemen van extra verantwoordelijkheden overweldigend. Jezelf laten gelden en 'nee' zeggen, maakt je niet zwak; het maakt je praktisch. Zorg ervoor dat je het volgende begrijpt voordat u akkoord gaat met het nemen van extra verantwoordelijkheid: 



Hoe het past bij uw primaire functieverantwoordelijkheden. 

Zijn de taken in overeenstemming met uw ervaringsniveau? 

Is er een mogelijkheid om te leren of te groeien. 

Het exitplan, zodat u weet hoe lang de taak of het project gaat duren en wat er wordt verwacht. 



Het is van vitaal belang om met je baas te communiceren over verwachtingen. Praat over deadlines en de duur van het project. Misschien kies je ervoor om het extra werk en de extra verantwoordelijkheden te omarmen als een uitdaging en een manier om je vaardigheden te laten groeien. 



Als je volledig op de hoogte bent van de verwachtingen van uw leidinggevende, kan je ingrijpen als er iets niet beweegt om een verandering van richting voor te stellen. Je kunt verrassingen (zoals een project dat met een week wordt verlengd) met gemak doorstaan. 



Zorg er ten slotte voor dat je voor jezelf zorgt. Als je een van de bovenstaande tekenen van burn-out ervaart, werk dan proactief samen met je manager om een oplossing te vinden en onderneem actie om je welzijn te bevorderen. Je gezondheid is het waard. 

Wil je zelf aan de slag met empathie?

Mogen we je cookies aanbieden?